zaterdag 7 april 2012

De reiger


Het blijfteen dilemma. De hongerige reiger die je vijver heeft ontdekt en daar vroeg in de morgen een visje wilt verschalken. Dat gun ik hem natuurlijk en bovendien blijft het vissenbestand zo in evenwicht. Maar aan de andere kant voel ik mij zeer verantwoordelijk voor het welzijn van de vissen die bij mij in de vijver leven. Zij krijgen daar heel veel stress van, wanneer het grote dier op hen begint begint in te hakken .
Er zijn veel schuilhoekjes gemaakt met bloempotten, veel overhangende planten waar ze onder kunnen schuilen. Onzichtbare draden gespannen. Zo onzichtbaar dat de hond met zijn kop alles opver duwt wanneer hij wilt drinken. De beste remedie is de watersproeier die bij de minste beweging water over de vijver spuit.Een gewelige uitvinding.Diervriendelijk bovenal. de hond went eraan en rent snel door, de kat van de buren loopt via de schutting de tuin in. De reiger probeert het wel te negeren, maar wil toch niet een al te nat verenpak oplopen.Na verloop van tijd komt hij het niet eens meer proberen en kunnen de vissen weer kalm en vredig wonen en rondzwemmen in de vijver. Het nadeel is dat je zelf ook wel eens nat gesproeid wordt.Daarom zet ik hem overdag uit. Vergeet hem weleen aan te zetten tegen de avond en dan is het leed weer geschied. Grote vette kringen verraden de aanval. Vissen zijn nergens meer te zien. 4 Dagen visstilte. Wanneer je denkt dat er geen een meer in zit, dan opeens het grote wonder......ze zijn er weer.
Ik beloof ze plechtig beter voor ze te zorgen.

Geen opmerkingen: