maandag 28 oktober 2013

Op zolder


De dakpannen ratelen boven mijn hoofd. Er staat buiten windkracht 8 en zal nog toenemen tot 9 of 10 zeggen ze op de radio. Er zijn windstoten van 151 Km per uur gemeten in het noorden van het land.

Toch zit ik hier in de nok van het huis onder de dakpannen wel gezellig tussen al onze boeken, die als een grote schat uit de kasten gehaald zijn. Daar stonden ze drie rijen dik en het was niet raadzaam om lang te zoeken want dan had je een uur nodig om alles weer terug te duwen.
Nu staan ze hier te pronken in lage kasten onder de schuinte van het dak. Je kan met je hand langs de boeken gaan en wanneer je een speciaal boek nodig heb dan vind je dat in enkele luttele seconden.
Je zit hier in een heerlijke grote stoel en dan zie je ze staan. Al die prachtige kaften van Isabel Allende, van Carlos Ruiz Zafon, Arthur Japin met Vaslaf en straks komt daar nog bij " zoals het gaat met wonderen".Die kan er dan mooi naast staan wanneer het gelezen is. Ook zo'n leuk boek is "schrijvers en hun huizen van Erdmute Klein. Charlotte Mutsaers staat op de omslag en laat haar prachtige huis zien op de Nieuwezijds Voorburgwal .Daar woont ze nu niet meer, nu woont ze aan de Herengracht in Amsterdam en in Oostende en Frankrijk. Zo leeft ze drie levens tegelijk , zegt ze. En wanneer je in de stad woont dan ook echt in het centrum. Je moet dicht bij de hoeren wonen, dan is het goed.
  Arthur Japin woont prachtig in een heel oud pand in Utrecht. Heeft ook zo,n soort zolder als wij, maar wel wat groter .Aan alle wanden lage boekenkasten en prachtige rode stoelen en bank om lekker lui te lezen. Nelleke  Noordervliet, Oek de Jong, Carry Slee en nog vele anderen laten hun huizen zien.Simon Vinkenoog qin een oergezellig huis in een volkstuinencomplex. Hij noemt zijn zomerverblijf zijn Datsja Eden.Ik kan wel door blijven gaan , terwijl buiten de vogels als straaljagers mijn hoge raam voorbij razen. 
Er ligt hier de prachtige biografie van Ellen Vogel, geschreven door mijn beste vriendin Anneke Muller.
Vol met foto's van weleer en boeiend geschreven.
En wat te denken van alle boeken die Charlotte Mutsaers heeft geschreven. Ik zie er 11 van haar hand. Voor mij is de mooiste " Rachels rokje". Ik was er weg van. Na het lezen van dat boek kwam ik met haar in contact en het bleek een hele lieve ruimhartige vrouw te zijn . 
Dan het boekje met de rode kaft "Naar de vuurtoren " van Virginia Woolf. Adembenemend vond ik dat. Wel 3 keer gelezen. James Joyces met "dubliners" . Hij beschrijft het alledaagse leven in Dublin rond de eeuwwisseling. Prachtig !
Het is te veel om op te noemen. Mijn plan is om af en toe eens over de mooiste boeken iets te schrijven.
Vandaag 27 oktober 2013 is Lou Reed gestorven op 71 jarige leeftijd. Hier zijn prachtige lied
http://www.youtube.com/watch?v=QYEC4TZsy-Y

Geen opmerkingen: